Wymogi Strefy Czystego Transportu
Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Krakowie od 1 lipca 2025.
Jej wymogi w pierwszym etapie są bardzo łagodne, ponieważ dotyczącą samochodów benzynowych z normą Euro 1, czyli nie starszych niż 33 lata oraz samochodów z silnikiem Diesla z norma Euro 2, czyli nie starszych niż 29 letnie.



Granice SCT
Granice SCT pokrywają się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Taki obszar wynika z potrzeby zapewnienia właściwego działania SCT – od jej obszaru zależy efekt poprawy jakości powietrza. Autostrady i drogi ekspresowe nie będą objęte SCT, ponieważ strefa obejmuje tylko drogi zarządzane przez Prezydenta Miasta Krakowa.
Dokładna lokalizacja wjazdu i wyjazdu z SCT zostanie uregulowana projektem organizacji ruchu. Chodzi o to, aby zapewnić możliwość wjazdu na IV obwodnicę (A4 oraz S52) z dróg zlokalizowanych poza granicami miasta oraz zapewnić kierowcom pojazdów przekraczających granice miasta, a niespełniających wymogów SCT, możliwość wykonania bezpiecznego manewru zawracania lub zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu.

Wyłączenia
Zapisy o Strefie Czystego Transportu nie dotyczą samochodów, które są:
- elektryczne;
- napędzane wodorem;
- napędzane gazem ziemnym (CNG lub LNG);
- wyłączone na podstawie uchwały Rady Gminy:
- motocykle,
- pojazdy historyczne,
- pojazdy specjalne, np. food-trucki, samochody kempingowe, karawany pogrzebowe czy pojazdy zarejestrowane jako „pogotowie techniczne/warsztat”,
- pojazdy zarejestrowane najpóźniej przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które najpóźniej w dniu 1 stycznia 2023 r. ukończyły co najmniej 70 lat, prowadzone w trakcie wjazdu i poruszania się w SCT wyłącznie przez tych właścicieli;
- pojazdy:
- Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej, jednostek ochrony przeciwpożarowej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz służb ratowniczych, Kancelarii Sejmu używane we flocie obsługującej Kancelarię Prezesa Rady Ministrów,
- zarządów dróg i realizujące zadania na rzecz zarządców dróg,
- Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi,
- urzędów morskich realizujących zadania w pasie technicznym i ochronnym wybrzeża oraz w portach i przystaniach morskich,
- posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne,
- Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, inne niż wykorzystywane wyłącznie do przewozu osób;
- specjalistyczne środki transportu sanitarnego, wykorzystywane przez zespoły ratownictwa medycznego oraz zespoły transportu sanitarnego;
- autobusy zeroemisyjne;
- autobusy szkolne.
Zgodnie z Ustawą o elektomobilności i paliwach alternatywnych, z wymogów zwolnione są również pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne.
Nalepka SCT
Obecnie, w związku z pracami nad nową uchwałą dotyczącą SCT w Krakowie przyjmowanie wniosków i wydawanie nalepek jest zawieszone.
Pojazdy uprawnione do wjazdu do SCT muszą być oznaczone specjalną nalepką. Nalepki będą wydawane w sposób korespondencyjny. Wniosek o wydanie nalepki będzie można złożyć on-line przez specjalną stronę internatową lub stacjonarnie, w wyznaczonych punktach Urzędu Miasta Krakowa. Nalepki będą wysyłane na adres korespondencyjny wskazany we wniosku o wydanie nalepki.
Kierowcy zostaną powiadomieni o możliwości składania wniosku o wydanie nalepki z odpowiednim wyprzedzeniem.
Nalepka wydana przez inną polską gminę, w której ustanowiono strefę czystego transportu, będzie uprawniać do wjazdu do SCT w Krakowie, o ile pojazd nią oznaczony będzie spełniał wymagania przyjęte w Krakowie.
Wzór nalepki jest określony w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska